Twoja firma i organizacja mogą mieć własny znak graficzny.
Zaprojektuj go opierając się na doświadczeniach gigantów.
Logotyp odróżnia jedną firmę czy organizację od innych, działających w tej samej branży. Niektóre logotypy kojarzysz z daleka i nawet nakreślone przypadkowo, bezwzględnie kojarzą Ci się z konkretnym producentem, zespołem rockowym, albo… państwem.
Od początku XIX wieku terminu logotyp, i jego skrótu logo używa się na określenie znaku graficznego identyfikującego daną firmę. Może on mieć formę krótkiego napisu, grafiki, jej uproszczonego schematu lub wszystkich tych elementów naraz. Czym logotyp różni się na przykład od flagi państwowej czy symbolu religijnego?
Zanim podniesie się larum, pomyśl, że choć godło kraju jest dla Ciebie nieporównywalnie ważniejsze niż logo jakiejkolwiek firmy z twoją własną włącznie, to jednak spełnia tę samą funkcję. Odróżnia to co przynależy do dysponenta znaku od tego co obce. Oczywiście znaki państwowe są nie tylko istotniejsze, ale też podlegają ściśle określonym zasadom, których twoja firma nie musi stosować. Masz jednak prawo uczyć się od państw, organizacji pozarządowych, kościołów i korporacji.
Po Co Ci Logotyp?
Czy Twoje produkty i usługi będą się lepiej sprzedawać jeśli będziesz mieć logotyp?
Tak, chociaż nie od razu. Jeśli dopiero zaczynasz działalność, nie odczujesz różnicy, będzie ona jednak rosła wraz z budowaniem renomy w danej branży.
Dzięki ustalonej renomie znacznie łatwiej uzyskać intratne kontrakty i współpracować z dużymi firmami. Podobnie jak w przypadku osobistej reputacji, na renomę firmy składają się przede wszystkim dwa czynniki. To jak dobrze wykonujesz swoją pracę (Ty, lub twoi pracownicy) i w jakim stopniu odbiorcy kojarzą dobrze wykonaną usługę lub wartościowy produkt z twoją firmą, marką, punktem sprzedaży.
Nad pierwszym z czynników będziesz pracować wytrwale, ale możesz zbagatelizować drugi. W ten sposób niestety nie rozwiniesz swojej firmy powyżej pewnego poziomu, na którym rozpoznawalność jest niezbędna.
Logotyp, stworzony od razu na początku działalności będzie czynnikiem łączącym wszystkie pomyślnie zrealizowane przez Ciebie transakcje. Jeśli odniesiesz sukces, twoje logo stanie się sławne. Czy więc wystarczy dowolny znak graficzny? Gdyby tak było korporacje nie zmieniałyby swoich logotypów, a państwa i jednostki wojskowe symboli. Powiesz, że niektóre przecież nie zmieniają. Racja. Pora zastanowić się, które.
Minimalistyczny Logotyp – Postaw na Prostotę
Czy potrafisz narysować logotyp sportowej firmy Nike? Zajmie Ci to 2 sekundy, w końcu to pojedyncze maźnięcie podobne do znaku mazaka gdy odznaczasz „kupione” na liście zakupów. A mimo to, tego symbolu używa potężna firma, warta miliardy dolarów. Czy loga Google, Microsoft, Mercedesa, Toyoty, Marvel Comics albo Siemens są skomplikowane? Nie, chociaż niektóre z tych firm miały wcześniej bardziej skomplikowane logo. Uproszczono je ponieważ dzięki temu można je bez wysiłku umieszczać na wszystkim. Często można nawet zyskać darmową reklamę, ponieważ ktoś chcąc przedstawić szablonowy produkt danego typu, oznacza go logotypem znanej firmy. Pod warunkiem, że ten jest prosty.
Oczywiście są bardziej skomplikowane logotypy, ale ich użyteczność jest widoczna tylko wówczas gdy masz do dyspozycji urządzenie elektroniczne. Kończy się kiedy trzeba zrobić nadruk na pudełku, które zaraz zostanie pogięte.Kilka ciekawych projektów z pewnością możesz zobaczyć w artykule, który przedstawia najnowsze startup’y, które odniosły sukces – Kickstarter Genialne Pomysły Na Biznes
Możliwość Zapamiętania Logotypu
Logotyp powinien się z czymś kojarzyć, coś przedstawiać, nawet jeśli w ultra uproszczonej formie. Chodzi o to by mógł zostać zapamiętany. Jako punktu odniesienia możesz użyć bardzo różnych obrazów. Żubr stał się logotypem zarówno banku i browaru, a jabłko firmy produkującej sprzęt elektroniczny. Bez wątpienia jednak nawet wspomniany wcześniej znak Nike nie był przypadkowy. Taki „ptaszek” często oznacza, że coś jest w porządku lub zostało już zrobione. Kojarzy się pozytywnie i jest dzięki temu zapamiętywany.
Twój logotyp nie może więc być przypadkową grafiką składającą się z oderwanych od siebie linii, ani napisem w żaden sposób niezwiązanym z nazwą firmy czy jej działalnością. Powinien zapadać w pamięć. Optymalnie jeśli zaprojektujesz go raz i będziesz się trzymać przez lata. Tak jest z Coca Colą, która od dziesięcioleci ma w logo swoją nazwę pisaną charakterystyczną czcionką.
Oryginalność
Jeśli budujesz własną markę, musisz odróżnić się od konkurencji, a nie ją naśladować. Niedługo po przemianie ustrojowej pojawiło się w Polsce wiele produktów takich marek jak Abibas czy Buma. Pozwoliły oszukać nieco mniej bystrych klientów, ale szybko znikły bezpowrotnie z rynku. Tobie zależy na logo, które przetrwa i stanie się rozpoznawalne.
Tworząc własny logotyp śmiało korzystaj z pomysłów innych branż, ale niekoniecznie własnej. Na przykład jeśli produkujesz smartfony, to nie umieszczaj na nich śliwki. Że Apple Cie pozwie to jedno, ale twoja firma zostanie zaszufladkowana jako robiąca podróbki.
Pułapki
Projektując logotyp, pozwól ocenić wstępne projekty osobom, które nie będą się obawiać zmieszania projektu z błotem. Nie chodzi tylko o zawodowych speców od brandingu, którzy wychwycą, że po lewej masz o 3 pixele więcej niż po prawej i robi to wrażenie asymetrii. Także kompletny laik może zauważyć coś co Ty przeoczysz, a co wpływa na ogólne wrażenie jakie wywołuje logo.
Znane wpadki to między innymi Instytuto de Estudos Orientalis, w którego logo słońce wygląda niestety jak tylna część ciała kogoś wyjątkowo grubego, czy Arlington Pediatric Center, którego logotyp bardziej odpowiadałby klubowi pedofilów. To są loga poważnych instytucji, które zapewne zleciły przygotowanie ich specjalistom. Zabrakło jednak kogoś kto patrzyłby na to z pewnej perspektywy. Nie popełnij tego samego błędu. Również, polecam z zapoznaniem się z przykładami startup’ow, które odniosły sukces na skalę globalną – Startupy Godne Uwagi
Logotyp możesz zaprojektować samodzielnie, jeśli masz dobry pomysł i znasz się odrobinę na obsłudze programów graficznych.
Jeśli nie, zleć to zadanie firmie brandingowej.
Szkoda byłoby stworzyć symbol, którzy potencjalni klienci będą kojarzyć negatywnie.