Infografika – Profesjonalny Przyjemny Przekaz Informacji

Informacja musi dotrzeć do odbiorcy, inaczej jej znaczenie pozostaje marginalne.

Niektórym jednak trudno skupić się na dłuższej partii tekstu.

Jeśli chcesz do nich dotrzeć – właściwym wyborem jest infografika.

Obraz bardziej przemawia do wyobraźni lepiej niż tekst. Choć może jest raczej tak, że po prostu ją zastępuje, zwalniając odbiorcę od obowiązku myślenia. W świecie przeładowanym informacjami nietrudno o znużenie, czy nawet niechęć do nowych wiadomości. Bardzo wiele z nich jest niczym więcej jak reklamami i subiektywnymi sloganami. Dlatego infografika, jak sposób przekazania rzeczywistej i rzetelnej informacji w możliwie przystępnej formie, staje przed nowymi wyzwaniami. Niekiedy nawet osiąga poziom sztuki wizualnej, nie tracąc swoich walorów użytkowych.


Do czego się przydaje Infografika? Informacje Zapisane za Pomocą Grafiki

Do czego się przydaje Infografika Informacje Zapisane za Pomocą Grafiki

Pewne informacje mogą zostać przeoczone w słowie mówionymi i zdecydowanie niedocenione gdy zostaną zapisane. Dotyczy to zwłaszcza danych liczbowych: ułamków, procentów, porównań, wykresów zależności pomiędzy różnymi czynnikami. Infografika działa na zasadzie wyraźnego przekazu. Obraz, ma tu przyciągnąć wzrok i wskazać np. bardzo dużą różnicę między dwoma obiektami. Obok jest również tekst, który tłumaczy znaczenie obiektów. Sam nie wzbudziłby żadnej ciekawości, ale dzięki odpowiedniemu wkomponowaniu – staje się odpowiedzią na twoje pytanie. A brzmi ono:

O co w tym chodzi?

Jeśli chcesz wywołać to właśnie pytanie i odpowiedzieć na nie za pomocą konkretnych liczb musisz zainteresować się infografiką. Natomiast jeśli nie zamierzasz opierać się na danych, lecz bezpośrednio dowoływać do emocji – pomyśl nad rozwiązaniami takimi jak plakat, spot, zdjęcie z podpisem.

Przedstaw Koncepcję i Wartość Treści już na Początku Tworzenia Infografiki

 

 


Jeśli już decydujesz się przygotować infografikę zacznij od wybrania celu. Przykładowo chcesz stworzyć przekaz dotyczący porównania armii lądowej starożytnego Rzymu w I w przed naszą erą i sił macedońskich w czasach Aleksandra Wielkiego. Twoim celem jest przedstawienie różnic między arystokratyczną armią inwazyjną, a niezwykle liczną armią republikańską. Wiesz, że podobna w przypadku obu armii jest głównie skala podbojów.

Jakie elementy mogą Ci się przydać?

Bardzo uproszczone sylwetki rzymskiego legionisty i macedońskiego sarissoforoi, które jesteś w stanie edytować, mogą posłużyć Ci na przykład do przedstawienia liczebności armii. Najlepiej jeśli wizerunki będą zaznaczały tylko sylwetkę z charakterystycznymi elementami wyposażenia i będą się od siebie różniły kolorem. Możesz też wykorzystać inne wizerunki: kawalerzystów, machin oblężniczych, uproszczonych fortów czy barbarzyńców.
Jak widzisz, sugerujemy elementy graficzne, które:

  • Są wyraźne nawet schematyczne lub karykaturalne,
  • Są proste,
  • Są jednokolorowe,
  • Możesz edytować (powielać, powiększać, pomniejszać, kolorować),
  • Wiążą się z tematem,

Zasady dotyczące elementów nie są sztywne. Czasami będziesz korzystać z elementów wielokolorowych lub uniwersalnych (zamiast powiązanych z tematem). Pamiętaj jednak, że każde odstępstwo obniża czytelność, jaką prezentuje twoja infografika.

Oprócz podstawowych elementów będziesz potrzebować symboli i oznaczeń takich jak strzałki, wykresy kołowe, wykrzykniki czy inne, łatwo rozpoznawalne.

Dane są Najważniejsze, ponieważ Świadczą o Jakości Infografiki 

Dane są Najważniejsze, ponieważ Świadczą o Jakości Infografiki

 

Jak sama nazwa wskazuje, infografika ma kogoś o czymś poinformować. Możesz wykonać ją w taki sposób by skłaniała do działania, np. wyboru twojego kandydata w wyborach parlamentarnych. Pamiętaj tylko, że nachalne propagowanie swojej idei bardzo ogranicza funkcję informacyjną. Wynika to z niejako automatycznego zamknięcia się na informacje propagandowe. Jeśli do współczesnego odbiorcy dociera najpierw informacja, że ma coś zrobić (chociażby poprzeć moralnie) to najpierw wywołuje u niego reakcję obronną, a więc odmowę. W efekcie wszystkie, nawet najbardziej rzetelne informacje przedstawione później mają utrudnione zadanie. Dlatego potrzebne są dane.
Infografika powinna zostać zaopatrzona w tytuł, a od razu pod nim odbiorca powinien dostać liczby i dowody. Może czasem kusić Cię by zmanipulować odbiorcę zamieszczając niesprawdzone lub wręcz oszukane dane. To naganna etycznie praktyka, ale też mało skuteczna jeśli twój odbiorca jest osobą choćby minimalnie zapoznaną z tematem. Nie zaniżaj, ani nie zawyżaj wartości, które przedstawiasz. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie pokazania ich w odpowiednim świetle.
Dane i dowody wraz z odpowiadającymi im elementami graficznymi to 75 – 90 % Twojej infografiki. Dopiero resztę dzielisz między tytuł i wezwanie do działania. Jeśli możesz – podaj też źródła, z których korzystasz. Uwierzytelnią one infografikę.

Infografika jako sposób przekazu wymaga od Ciebie sporo pracy. Nie możesz oszczędzać, ani na jej czytelności, ani rzetelności. Wrażenie estetyczne również jest ważne, ale w tym wypadku piękno oznacza minimalizm. Żadnych zbędnych ozdobników nie potrzebujesz, jeśli dane, które przedstawiasz są rzetelne i ciekawe dla odbiorcy.

Dlatego warto przygotowywać sobie wstępny projekt – na kartce lub w programie komputerowym, a potem usunąć z niego wszystko co nie jest niezbędne. Optymalnym programem do wykonania infografik jest Corel Draw, ale z pewnością porodzisz sobie mając do dyspozycji dowolny program graficzny, a nawet nową wersję Microsoft Word.

Oceń post

Zostaw komentarz