Jak Mieć Świadomy Sen – Czyli Śnić I Być Na Jawie

Znasz ten cudowny moment gdy we śnie zdajesz sobie sprawę, że śnisz i możesz wszystko? Jest ulotny, zaraz mija, a Ty po prostu się budzisz. I chcesz tam wrócić. Do krainy świadomego snu. Czy wiesz jak mieć świadomy sen? 

Świadomy sen nie jest fikcją wymyśloną przez religijnych fanatyków. Doświadczasz go ciągu życia wielokrotnie, aczkolwiek najczęściej tylko chwilowo. Najczęściej zdarza się to tuż przed przebudzeniem i niejako automatycznie, bez udziału twojej świadomości. Orientujesz się, że śnisz, dzięki czemu zyskujesz możliwość działania świadomie, z uwzględnieniem swojego doświadczenia i charakteru.





Może nawet masz wrażenie, że fabuła snu stawia Ci opór i kiedy ją zmieniasz nieuchronnie prowadzi to do przebudzenia. Jeśli pragniesz kontynuować wędrówkę przez swoje senne marzenia, pora zacząć ćwiczyć i wreszcie nauczyć się jak mieć świadomy sen.

Jogini, Szamani i Rytuały

jogini szamani i rytuały

Świadomy sen w wielu kulturach łączony jest z mistycyzmem i służy skontaktowaniu się z głębszą warstwą własnej świadomości lub bytami paranormalnymi. Starożytni Grecy wierzyli, że dzięki takim snom mogą przewidywać przyszłość. Wspominał o nich święty Augustyn. Największe znaczenie zdolność świadomego śnienia miała i wciąż ma dla kultur Tybetu i północnych Indii. Obecnie znaczną popularnością cieszy się Joga Snu.

Tradycje świadomego śnienia praktykowane wcześniej przez Indian z obu Ameryk powoli zanikają. W kulturze europejskiej świadome śnienie jest najmniej znane. Aż do momentu gdy zostało potwierdzone naukowo uczyli się go jedynie nieliczni mistycy, często powiązani z sektami religijnymi. Od tamtej pory staje się stopniowo coraz bardziej popularne, zwłaszcza wśród osób obcujących z kulturą buddyjską.

Wcześniej świadome śnienie było silnie nacechowane religijnie i filozoficznie, dziś rytuały odeszły w niepamięć, a osoby chcące nauczyć się śnić świadomie, robią to głównie dla rozrywki.





Definicja Świadomego Snu

definicja śwaidomego snu

Świadomy sen to taki, w którym masz wolną wolę i świadomość swojego doświadczenia życiowego. Ten prosty opis nabiera treści, kiedy uświadomisz sobie, że w większości swoich snów zachowujesz się „jak nie Ty”. Reagujesz inaczej, robisz coś co normalnie jest dla Ciebie nie do pomyślenia, niczemu się nie dziwisz, nawet elementarnym zaprzeczeniom praw fizyki. Po za tym nie wiesz/nie pamiętasz rzeczy, które na jawie są zupełnie oczywiste.

W snach, które najczęściej Cie spotykają jesteś kimś innym, kto uczestniczy w innym od twojego rzeczywistego życia. W śnie świadomym wciąż możesz brać w nim udział, ale już jako Ty.

Czego Się Spodziewać?

czego się spodziewać

Możesz nauczyć się śnić świadomie. Podobnie jak możesz nauczyć się pilotować śmigłowiec lub grać na skrzypcach. Dla jednych jest to zupełnie proste, innym przychodzi z trudnością. Oczywiście w porównaniu z pilotażem, o wiele łatwiej jest ćwiczyć śnienie. Wystarcza do tego wygodne łóżko. Bez treningu i to trwającego jakiś czas jednak się nie obejdzie. Raczej nie spodziewaj się natychmiastowego efektu, choć i tak się zdarza.

Co może Ci ułatwić świadome śnienie?

  • Umiejętność medytowania lub podobnych technik osiągania wysokiej koncentracji.
  • Bogata wyobraźnia.
  • Gotowość do konsekwentnego realizowania z góry podjętego planu działania.
  • Umiejętność budzenia się o właściwej godzinie bez budzika (ewentualnie z pierwszym dzwonkiem, bez ustawiania drzemki)

Oczywiście możesz sobie również utrudnić drogę do świadomego śnienia, będzie tak jeśli:

  • Żyjesz w ciągłym stresie i brakuje Ci snu – nie masz wówczas czasu na świadome śnienie, ani energii by oprócz rzeczywistego życia kierować jeszcze snami.
  • Uznajesz świadome śnienie za bzdurę – ponieważ nie znajdziesz w sobie motywacji, by ćwiczyć.
  • Kładziesz się pod wpływem alkoholu – nie ma nic złego w lampce wina, ale każdy dodatkowy czynnik utrudniający odróżnianie snu od rzeczywistości będzie Ci przeszkadzać.
  • Masz nastawienie na natychmiastowy efekt – człowiek, który bez żadnego przygotowania siądzie za sterami śmigłowca, po prostu go rozbije. Świadome śnienie nie grozi katastrofą, ale ma prawo się nie udać od razu.
[sociallocker] Poświęciłem sporą ilość własnego czasu, aby dostarczyć Ci wartościowej, unikalnej informacji rozwiązującej dany problem.
W związku z tym proszę jedynie o udostępnienie mojej ciężkiej pracy Twoim znajomym.
Pozwoli mi to utrzymać serwer, który generuje z roku na rok coraz to większe koszty.
Dziękuje serdecznie z góry, WW.[/sociallocker]

Jak Mieć Świadomy Sen? – Wykorzystanie Opracowanych Technik 

Opracowano przynajmniej kilka równorzędnych technik tego jak mieć świadomy sen. Wcale nie wykluczone, że po pewnym czasie na ich podstawie opracujesz własną. We wszystkich istotne są takie czynniki jak umiejętność budzenia się na chwilę i ponownego zasypiania, oraz testowanie rzeczywistości.

Uzyskanie w pełni świadomego snu wymaga wykorzystania fazy REM (snu płytkiego), która jest najdłuższa pod koniec wypoczynku. Dlatego optymalnym sposobem śnienia świadomego, jest budzenie się rano, kiedy jest się już dość wypoczętym i ponowne zasypianie z zamiarem śnienia świadomego. Jeśli po obudzeniu masz trudności z ponownym zaśnięciem, zajrzyj do artykułu „Jak szybko zasnąć”.

Tak czy inaczej musisz też opanować rzecz, która z początku wyda Ci się raczej zabawna niż pożyteczna – testy rzeczywistości.

Przeprowadzanie Testów Rzeczywistości

„Uszczypnij mnie bo chyba śnię!” Popularny test, który stosowały postaci z filmów i książek by sprawdzić, czy nie znajdują się w strefie marzeń sennych. Kiedy śnisz, jesteś pod wpływem substancji psychoaktywnych, lub masz halucynacje (czego Ci nie życzymy) wydaje Ci się, że obraz tworzony przez Twój mózg jest prawdziwy.

W świadomym śnieniu chodzi o to by być pewnym jego nieprawdziwości, a mimo to pozostawać w wyimaginowanej rzeczywistości. Dlatego konieczne są testy, które potwierdzą lub zaprzeczą, że w danym momencie śnisz. Żeby nauczyć się odróżniać sen od jawy musisz przeprowadzić przynajmniej 2 z pośród możliwych testów rzeczywistości.

Trudność polega na tym, że we śnie nie będziesz pamiętać o tym by sprawdzać czy to sen, jeśli nie wejdzie Ci to w nawyk. Dlatego konieczne jest przeprowadzanie częstych testów rzeczywistości także w czasie gdy jesteś w stanie pełnej świadomości (na jawie). Najlepiej kilka-kilkanaście razy w ciągu dnia, oraz tuż po obudzeniu i przed zaśnięciem. Większość testów zajmuje nie więcej niż kilka sekund. Przykładowe to:

  • Oddech. We śnie często nie musisz oddychać.
  • Czytanie. Na jawie czytasz normalnie, zaś we śnie często litery rozlewają się i zamazują, a sam tekst zmienia.
  • Niezwykłe moce. Jeśli latasz o własnych siłach, lub przenikasz przez ściany to znaczy, że śnisz.
  • Uszczypnięcie. We śnie z reguły nie czujesz bólu.
  • Przyjrzenie się bliżej. Jeśli we śnie przyjrzysz się bliżej jakiemuś przedmiotowi, często zmieni się się lub wykaże cechy, których nie powinien mieć.

Wszystkie testy mają swoje wady i zalety. Mogą też różnie działać w przypadku konkretnych osób. Zasadniczo chodzi w nich o to by szybko i bez wysiłku sprawdzić czy się śni, jednocześnie nie powodując negatywnych reakcji otoczenia gdyby się okazało, że jednak nie.

Jeśli przeprowadzasz testy często i staje się to twoim odruchem, będziesz je przeprowadzać również we śnie. Kiedy po raz pierwszy obudzisz się nagle, sekundę po tym jak prawidłowo stwierdzisz, że śnisz, może wydać Ci się to bardzo dziwnym, a nawet groźnym przeżyciem. Faktycznie jednak będzie to znaczyło, że zaczynasz wiedzieć jak mieć świadomy sen.

MILD – Mnemonic Induced Lucid Dreams

MILD

Być może najpopularniejsza obecnie technika świadomego snu. Po angielsku skrót rozwijany jest jako Mnemonic Induced Lucid Dreams. Ma bardzo proste założenie, może jednak wymagać wcześniejszego treningu pamięci. Jeśli chcesz ją wykorzystać, przed snem przypominaj sobie, że kiedy zaśniesz będziesz pamiętać, że to sen i wyobrażaj siebie, jak wykonujesz trenowany wcześniej test rzeczywistości. Najłatwiej jest to osiągnąć tuż po obudzeniu z kilkugodzinnego, ale jeszcze nie pełnego wypoczynku.

WILD – Wake Induced Lucid Dream

Wbrew nazwie kojarzonej z dzikością (angielski skrót Wake Induced Lucid Dream) to metoda dla osób skoncentrowanych, a jednocześnie potrafiących nie myśleć o niczym. Polega na celowym zapadaniu w świadomy sen. Należy położyć się płasko na plecach, ręce mieć luźno po bokach. Potem następuje rozluźnienie całego ciała, np. powolnym napinaniem i rozluźnianiem kolejnych partii mięśni.

Następnie należy oddychać głęboko, nie myśląc o niczym innym jak o oddychaniu. Może pojawić się mrowienie przechodzące przez ciało – to słabsza wersja tak zwanego paraliżu sennego i znak, że jesteś już blisko. Wreszcie zaczyna się widzieć i słyszeć różne oderwane od rzeczywistości efekty, podobne jak tuż przed zaśnięciem. Należy pozwolić sobie na te niegroźne halucynacje do momentu aż pojawi się uczucie śnienia.

Autosugestia 

autosugestia

Na hipnozę podatny jest pewien odsetek społeczeństwa. Jeśli należysz do takich osób, będzie Ci bardzo łatwo śnić świadomie. Wystarczy, że wmówisz sobie, że tej nocy będziesz mieć świadomy sen. Z czasem stanie się to dla Ciebie niemal automatyczne. Wadą tej metody jest odporność części z nas na autosugestie.

Programowanie Snów

Jeśli udaje Ci się rozpoznawać kiedy śnisz i zasypiać z myślą by śnić świadomie, możesz zacząć decydować o tematyce swoich snów. Oczywiście faktycznie cały czas to robisz, tyle, że z mniejszą świadomością. Przecież śnią Ci się czasem wydarzenia, które już miały miejsce, lub nad którymi intensywnie myślisz, prawda? To dokładnie to samo. Tyle, że gdy śnisz nieświadomie, automatycznie wybierany jest temat, który najbardziej zajmuje twoje myśli na jawie. Śniąc świadomie możesz go zmienić.

Po prostu przed zaśnięciem wyobrażaj sobie swój przyszły sen. Dobrze jest ubrać pragnienie w słowa i wypowiadać je w myślach. Na przykład „Będę śnić o złotym smoku”, lub „We śnie poprowadzę łódź podwodną”. Niektórzy powtarzają takie zdanie jak modlitwę lub mantrę, ale nie ma powodu by przypuszczać, że jest to konieczne. Ma po prostu ułatwiać wyobrażenie sobie tego snu, zanim zaśniesz i faktycznie się w nim znajdziesz.

Ryzyko Podczas Świadomego Snu

Czy ryzykujesz zaczynając się uczyć świadomego śnienia? Raczej nie. Jeśli zniechęcisz się wcześniej i nie osiągniesz celu, ćwiczenia przydadzą się by poprawić pamięć, koncentrację i szybkość z jaką zasypiasz. Kiedy się uda, zyskasz niezwykłą rozrywkę, a nawet sposób radzenia sobie z koszmarami sennymi. Niektórzy potrafią wykorzystać świadomy sen by rozwiązywać zawiłe problemy. Raczej nikt z tego powodu nie ląduje u psychiatry.

Dotyczy to oczywiście świadomego śnienia osiąganego „bez wspomagania”. Środki psychoaktywne mogą dać wrażenia podobne do świadomego snu, ale z reguły uzależniają i mają przykre skutki uboczne. Także dostępne urządzenia elektroniczne mające pobudzać odpowiednie fale mózgowe, robią wrażenie raczej mało wiarygodnych.

Ryzykuje też osoba, która z jakichkolwiek przyczyn ma zaburzenia świadomości. Jeśli nie jest w stanie na jawie stwierdzić prawdziwości testu rzeczywistości, powinna podejść do świadomego snu z dużą ostrożnością.

Ktoś zdrowy psychicznie i nie zażywający silnych leków czy narkotyków, może spokojnie śnić i korzystać ze świadomego snu.

Wyżej masz kilka wskazówek na temat tego jak mieć świadomy sen. Teoria jest bardzo prosta, praktyka wymaga cierpliwości i treningu.

Efekty są niezwykłe i tylko szkoda, że nie można się nimi podzielić. Wspólne świadome śnienie pozwoliłoby przeżyć jeszcze więcej przygód.

Napisz komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
tryb awaryjny
Największy Poradnik w Sieci – Tryb Awaryjny w Windows 7/8/XP

Jeśli chcesz wyłącznie dowiedzieć się jak włączyć tryb awaryjny w poszczególnych systemach operacyjnych Windows, skorzystaj z spisu treści. Nie chcę...

Zamknij