Nazwa Twitter została zainspirowana nazwą portalu umożliwiającego udostępnianie fotografii – Flickr, choć pod uwagę były brane także inne nazwy, np. Dodgeball, czy FriendStalker. Serwis powstał w 2006 roku, a jego założycielami byli Jack Dorsey, Ev Williams i Biz Stone. Ma on zarówno swoich zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników, ale nie zmienia to faktu, że zaledwie w ciągu jednego dnia wysyłanych jest około 140 milionów tweetów i zakładanych jest 460 tysięcy kont. To ogromne liczby, świadczące o tym, jak potężnym medium jest Twitter.
Polskie tłumaczenie słowa twitter, to ćwierkać lub świergotać. „Zaćwierkać” w serwisie może dosłownie każdy, a wszystkie tematy są dozwolone. Warto jednak pamiętać, że sami użytkownicy stanowią swoistą „cenzurę”, odrzucając osoby, które uznają za mało wartościowe, wulgarne, czy po prostu nieciekawe. Zdobycie popularności na Twitterze nie jest łatwe, ponieważ łatwo tu okryć się niesławą i zostać wyrzuconym poza margines społeczności, co może być dość przykrym doświadczeniem.
Dużą grupę użytkowników Twittera stanowią politycy, którzy chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami, a nawet informacjami o prywatnym życiu. Znaleźć tu można wiele polskich i zagranicznych gwiazd muzyki, czy filmu, a nawet „potwittować” z papieżem. Obecnie serwis Twitter nie służy tylko kontaktom z przyjaciółmi, ale stał się także portalem informacyjnym, narzędziem komunikacji firm z klientami, a nawet jedyną drogą informacji w trakcie sytuacji konfliktowych, takich jak chociażby niedawne walki w Egipcie.
Każda z wysyłanych informacji, tzw. tweetów, nie może być dłuższa niż 140 znaków. Jest to podstawowe założenie, choć obecnie powstało już mnóstwo programów oraz serwisów, pozwalających na wysyłanie dłuższych postów. Niemniej w przypadku Twittera limitem jest 140 znaków, o 20 mniej niż w wiadomości SMS. Tą różnicę użytkownicy serwisu mogą wykorzystać na stworzenie unikalnej nazwy, która jest dość istotna, ponieważ pozwala na wyróżnienie swojego konta spośród innych.
- Słowniczek terminów
- Czym jest Twitter?
- Dlaczego warto skorzystać z portalu społecznościowego – Twitter?
- Jak stworzyć konto na Twitterze?
- Hashtagi
- Aplikacja Twitter na Twój smartphone!
- Tricki i sztuczki używane w Twitterze
- Poznaj portal społecznościowy używany przez miliony ludzi w Polsce
Słowniczek terminów
SritangPhoto at FreeDigitalPhotos
Dla osoby, która dopiero stawia pierwsze kroki na Twitterze pewnym utrudnieniem mogą być specyficzne zwroty, którymi posługują się użytkownicy. Jest ich całkiem sporo i przytoczenie wszystkich jest dość trudne, ale warto poznać te najważniejsze:
- RT – to skrót od słowa retweet, pozwalający na oznaczenie treści wiadomości, pochodzącej od innego użytkownika. Dzięki niej można szybko podzielić się ze znajomymi ciekawymi wiadomościami, napisanymi przez inne osoby,
- @ – symbol @ zastosowany przed nazwą użytkownika (np. @ktoś) pozwala na utworzenie linku do konkretnej osoby,
- DM – jest skrótem od direct message, czyli wiadomości bezpośredniej. Użycie tego skrótu sugeruje, aby z oficjalnej komunikacji przejść do dyskusji prywatnej. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy dana osoba nas śledzi,
- Via – tego skrótu używa się wtedy, gdy zamierzamy dalej przekazać wiadomość z zachowaniem referencji osoby, od której ona pochodzi.
Oczywiście terminów i symboli jest o wiele więcej, ale są to jedne z najczęściej używanych. Można nawet powiedzieć, że Twitter ma swój własny język, który najłatwiej poznać w trakcie jego użytkowania.
Czym jest Twitter?
Według definicji w Wikipedii Twitter, to
Darmowy serwis społecznościowy udostępniający usługę mikroblogowania, umożliwiającą użytkownikom wysyłanie oraz odczytywanie tak zwanych tweetów
Choć brzmi to nieco skomplikowanie, to tak naprawdę korzystanie z portalu jest naprawdę łatwe. Obsługa strony jest intuicyjna, a wiadomości na swoją oś czasu można wysyłać zarówno z telefonu komórkowego, jak i smartfonu, czy też poprzez wpisy bezpośrednio z poziomu głównej strony serwisu. Wszystkie komunikaty wyświetlane są w odpowiedniej kolejności – najstarsze na dole, najnowsze na górze.
Generalnie Twitter to taki mikroblog, czyli dziennik internetowy, który znacznie ułatwia komunikację ze znajomymi. Dlaczego mikroblog? Dlatego, że zamieszczane tu wiadomości są krótkie. Najważniejsze zaś jest to, że osoby, które obserwują nasz profil, mogą komentować, udostępniać, czy po prostu czytać lub odpowiadać na zamieszczane przez nas wpisy. Twittera można więc używać, jako portal społecznościowy, ułatwiający kontakty ze znajomymi, a także jako źródło najnowszych informacji, ponieważ swoje wpisy publikuje tu między innymi CNN, czy wielu czołowych polityków. Do każdej wiadomości można dołączyć zdjęcie, link lub informację, gdzie się obecnie znajdujemy.
Można także powiedzieć, że Twitter, to platforma umożliwiającą globalną komunikację. Bez względu na to, gdzie się aktualnie znajdujesz i co robisz, możesz za pomocą SMSa poinformować o tym znajomych, rodzinę, czy przyjaciół. Co więcej, na stronie można również prowadzić dyskusje na określone tematy. Swoje miejsce znaleźli tu np. wielbiciele pokera, piłki nożnej, a także finansiści, czy różnego rodzaju grupy społeczne.
Co jeszcze jest ważne? Przede wszystkim publikując swoje przemyślenia, czy jakiekolwiek informacje na Twitterze warto dobrze je przemyśleć. Niejeden polityk został już upokorzony przez internautów, wyśmiewających niefortunne wpisy. Warto także wspomnieć chociażby pewnego Koreańczyka, którego sarkastyczny wpis „Niech żyje Generał Kim Dzong-II” naraził go na aresztowanie za „pomoc wrogowi”. Niewątpliwie siła Twittera jest ogromna, dlatego wiele firm wykorzystuje go do celów promocyjnych, aby zyskać kolejnych klientów, a partię polityczne do zdobycia zwolenników.
Dlaczego warto używać Twittera?
Created by MkhMarketing at Flickr
Na pewno nie każdy da się przekonać do tego, aby zacząć korzystać z Twittera, ale warto chociaż spróbować. Przede wszystkim może to być swoisty pamiętnik, rodzaj dziennika, czy bloga, w którym udokumentujemy ważne i mniej ważne wydarzenia z naszego życia. Co istotne – w porównaniu do zwykłych papierowych notesów, czy zeszytów, nie zajmuje on miejsca na półce, nie kurzy się i raczej nie ulegnie przypadkowemu zniszczeniu. Nasze wpisy będą bezpiecznie i zawsze będziemy mogli do nich zajrzeć. Ważne jest także to, że w każdej chwili możemy dodać wpis, np. gdy stoimy na szczycie góry, czy znajdujemy się w centrum Londynu, bądź w trakcie zakupów. Wystarczy telefon, smartfon, czy inne urządzenie przenośne, aby podzielić się tym, co aktualnie robimy z naszymi przyjaciółmi, rodziną, bądź znajomymi.
Do czego jeszcze może przydać się Twitter? Do zawierania nowych znajomości. Korzystając z serwisu można z łatwością znaleźć osoby o podobnym podejściu do życia, czy zainteresowaniach. Wystarczy dobrze się rozejrzeć, dołączyć do dyskusji i być aktywnym, żeby szybko znaleźć tu swoje miejsce. Wśród użytkowników Twittera znaleźć można wielbicieli mody, szachów, psów, czy maniaków filmowych – dyskusje bywają naprawdę ciekawe, a ludzie są generalnie nastawieni przyjaźnie.
Jednakże najważniejsze jest to, że Twitter jest najszybszym źródłem informacji na temat tego, co dzieje się na świecie. Newsy pojawiają się tutaj znacznie szybciej, niż w serwisach internetowych, telewizji, czy radiu, nie wspominając już nawet o prasie. Wysłanie jednego tweeta trwa przecież krócej niż nakręcenie całego materiału, czy zaktualizowanie strony internetowej. Użytkownicy Twittera pierwsi dowiadują się o ważnych wydarzenia kulturalnych, sportowych, czy naukowych, a także np. o anomaliach pogodowych, awariach innych serwisów, czy nawet o nadchodzącym huraganie.
Bez wątpienia Twitter jest także miejscem, umożliwiającym poznanie najnowszych trendów oraz produktów. Marketingowcy używają tego portalu, jako narzędzie do różnego rodzaju promocji, dlatego każdy, kto chce być na czasie koniecznie powinien się tu zapisać. Ponadto to właśnie tutaj można zapytać o poradę co do tego jaki kupić komputer, smartfon, czy nawet samochód. W podjęciu decyzji pomogą nie tylko znajomi, ale także osoby, których nie znamy. Można też otrzymać ciekawą ofertę od producenta – takie okazje również się zdarzają.
Jedną z najważniejszych cech Twittera jest to, że w serwisie nie ma irytujących gierek, czy innych aplikacji, z których słynie Facebook. Tutaj liczy się wyłącznie słowo pisanie, więc każdy, kto ma coś ciekawego do powiedzenia z pewnością znajdzie „obserwujących”.
Ceń słowa. Każde może być twoim ostatnim.
– Stanisław Jerzy Lec
Jak zacząć swoją przygodę z Twitterem?
Pierwszy etap, to oczywiście rejestracja.
W przeglądarce wpisujemy adres www.twitter.com i wchodzimy na stronę Twittera.
Pojawia się ekran startowy, na którym klikamy żółty przycisk – Zarejestruj się na Twitterze
Wpisz swoje imię i nazwisko (niekoniecznie prawdziwe), adres mailowy, hasło i nazwę użytkownika (później można ją zmienić),
Klikamy „Utwórz moje konto” i już możemy „ćwierkać”.
Oczywiście zapisanie się jest łatwe, ale co dalej? Twitter jest serwisem, do którego trzeba się przekonać, ponieważ na pierwszy rzut oka nie robi on interesującego wrażenia. Zacznijmy więc od początku.
Po zalogowaniu się znajdziemy się na stronie głównej serwisu. Najpierw warto ustawić swoje zdjęcie profilowe. W tym celu należy kliknąć na znajdujący się na górnym pasku przycisk – Ja (Me). Dzięki temu wyświetli się nasz profil i możliwa będzie zmiana zdjęcia. Najlepiej jest wybrać takie, które będzie zachęcało do kontaktu z nami. Nie ma tu oczywiście żadnych ograniczeń, ale nie zaszkodzi fotka z uśmiechniętym, przyjaznym obliczem 😉 W moim przypadku wygląda to tak
Teraz warto napisać coś o sobie – trzeba jednak pamiętać, że będzie to pierwsza rzecz, którą przeczytają inne osoby, dlatego dobrze jest skonstruować ją w taki sposób, aby przyciągnęła, jak najwięcej tzw. „followersów”, czyli ludzi śledzących nasz profil.
Na Twitterze liczy się poczucie humoru, umiejętność zaintrygowania, czy nawet sprowokowania rozmówcy. Mowa jednak jedynie o kulturalnych wypowiedziach, ponieważ osoby, które są wulgarne, mogą szybko stracić popularność i stać się persona non grata. Na pewno dobrze jest w tym miejscu podać również adres swojego bloga, jeśli się go prowadzi. Wszelkie informacje odnośnie naszego profilu muszą zmieścić się w 160 znakach, więc warto dobrze je przemyśleć.
Następnie można rozejrzeć się za osobami, które chcemy obserwować. Twitter sam podsuwa nam ciekawych użytkowników w zakładce „Warci obserwowania”. Można również samodzielnie wyszukać znajomych, korzystając z wygodnej wyszukiwarki. Na stronie głównej znajduje się także zakładka „Trendy”, w której widać najpopularniejsze obecnie tematy. Tam również można znaleźć interesujących użytkowników.
W momencie, gdy już znajdziemy jakiś tweet, który nas zaciekawił, czy po prostu spodobał się, to warto na niego odpowiedzieć, a jego autora dodać do osób obserwowanych. W taki sposób można szybko zapełnić swoją listę osób obserwowanych, a wiele z nich z pewnością w ramach rewanżu zacznie obserwować nasz profil. Dobrze jest pamiętać o tym, żeby liczba osób obserwowanych przez nas nie była większa od własnych „followersów”, ponieważ może to robić złe wrażenie. Po jakimś czasie warto zrobić porządek w swoich listach i pozostawić jedynie osoby, które autentycznie zainteresowane są tym, co mamy do powiedzenia oraz aktywnie korzystają z Twittera.
Jedną z ciekawszych możliwości, jakie daje Twitter, jest połączenie z kontem na Facebooku. Wówczas każdy napisany przez nas Tweet trafi na oba serwisy. Czy jest to dobre rozwiązanie? Trudno powiedzieć, ale być może zachęci to naszych znajomych z „fejsa” do wypróbowania Twittera. Wówczas zyskamy więcej „followersów” i poczujemy się pewniej w nowej, twitterowej rzeczywistości.
W jaki sposób połączyć konta? Nic prostszego, wystarczy kliknąć na Ustawienia, a następnie profil. Po przewinięciu na sam dół znajdziemy tam przycisk „Połącz z Facebookiem”. Klikamy na niego i wybieramy ustawienia prywatności, a następnie logujemy się na Facebooku i klikamy „Zezwól”.
Mobilny Twitter
Oczywiście, aby w pełni docenić możliwości, jakie daje Twitter, warto korzystać z niego także za pomocą urządzeń mobilnych. W przypadku zwykłego telefonu, trzeba po prostu wpisać w przeglądarce adres mobile.twitter.com. W przypadku tabletu lub smartfonu konieczne jest pobranie aplikacji, znajdujących się na stronie – Twitter Mobile.
Swoje konto można także połączyć z numerem telefonu komórkowego, wpisując go do ustawień mobilnych konta. Wówczas można bez problemu wysyłać tweety poprzez SMS i podobnie je odbierać.
Czym są hashtagi i jak z nich korzystać?
< Najprościej rzecz ujmując hashtagi, to po prostu pojedyncze wyrazy lub całe frazy, poprzedzone znakiem #. Pozwalają one na łatwe zlokalizowanie dyskusji na interesujący nas temat. Wpisując przykładowo #alkomaty dowiemy się, co sądzą użytkownicy Twittera o najnowszym pomyśle naszych polityków. Obecnie jest to gorący temat, wywołujący mnóstwo kontrowersji.
Skąd pomysł na hashtagi? Otóż propozycję taką rzucił na Twitterze Amerykanin Chris Messina. Zapytał on wszystkich, co sądzą o tym, żeby za pomocą znaku # grupować dyskusje i spotkał się z bardzo pozytywnym odzewem. Obecnie hashtagi wyszły już poza Twitter i stosowanie są również w innych portalach społecznościowych.
Choć stosowanie ich wydaje się łatwe, to jednak warto przestrzegać pewnych zasad, aby nasze tweety były czytelne.
Przede wszystkim #nie #wolno #nadużywać #hashtagów. Nie tylko wygląda to nieczytelnie i nieestetycznie, ale do tego możemy być posądzeni o spamowanie, głupotę, czy kompletną amatorszczyznę. Równie ważne jest stosowanie znaków interpunkcyjnych, a raczej ich unikanie. Każda kropka, przecinek, średnik, spacja itp. sprawia, że tagowanie jest przerwane. Można natomiast używać polskich znaków, choć oczywiście takie hashtagi będą niezrozumiałe dla osób zza granicy.
Kolejny istotny szczegół, to używanie wielkich liter podczas pisania wielowyrazowych hashtagów. O wiele czytelniej wygląda #MichaelJacksonStillAlive niż #michaeljacksonstillalive. Warto stosować się do tej metody, zwłaszcza w hashtagach obcojęzycznych.
Jakie są najpopularniejsze hashtagi? Oto one:
- #poland – w ten sposób oznaczamy wydarzenie, które wydarzyło się w naszym kraju,
- #suchar – tym hashatgiem oznaczamy coś, co jest już wszystkim znane i nie wprowadza niczego nowego,
- #alkotwitter – przydaje się wtedy, gdy akurat delektujemy się trunkiem, a nasze tweety stają się wyjątkowo fantazyjne, wypełnione literówkami i ogółem niezbyt składne ;),
- #TrueStory – hashtag wykorzystywany w momencie, gdy opisana przez na historia wydarzyła się naprawdę. Znacznik dodaje się na końcu opisanego przez nas faktu,
- #SłowaNaOpak – warto stosować ten hashtag, gdy przypadkiem przekręcimy jakieś słowo, czy zwrot i w zabawny sposób zmienimy sens wypowiedzi,
- #RetweetPlease – to prośba o powielenie wiadomości stosowana dość często w przypadku naprawdę ważnych wydarzeń.
Ciekawe triki i sztuczki
Renjith Krishnan at FreeDigitalPhotos
Twitter, to portal pełen niespodzianek. Jedną z nich jest to, że można w nim stosować różnego rodzaju sztuczki, dzięki którym można np. łatwiej pozyskać followersów. Pierwszą z nich jest szukanie siebie. Na Twitterze można wysłać 150 zapytań na godzinę, dlatego szukając swojego nicka można go całkiem nieźle wypromować. Kolejna sprawa to ilość znaków. Choć teoretycznie maksymalnie może ich być 140, to w dobrym tonie są wypowiedzi mające nie więcej niż 125 znaków. Oczywiście jest to raczej niewiele, dlatego właśnie wypowiedź musi być dobrze przemyślana i skonstruowana.
Kolejna sprawa to tworzenie list, czy grup. Dzięki nim znacznie łatwiej jest śledzić tylko te osoby i tematy, które faktycznie nas interesują. Poza tym utworzone przez nas listy automatycznie pokazują się na innych profilach. To z kolei sprawia, że nasz profil jest o wiele bardziej widoczny w konkretnej grupie tematycznej i zwiększa się jego oglądalność.
Ciekawą akcją, która odbywa się na Twitterze w każdy piątek jest FollowFriday (#FF). Jest to taka forma promocji, ponieważ każdy użytkownik może w tym dniu zaproponować innym jakieś interesujące, jego zdaniem, profile. W jaki sposób? Wystarczy wpisać w treści tweeta #FF polecam np. @ktoś i wymienić po kolei ulubionych użytkowników. W ten sposób można zawrzeć nowe znajomości i znaleźć naprawdę wyjątkowe osoby.
Poszukując osób o podobnych zainteresowaniach, warto również skorzystać z możliwości, jaką daje ograniczenie wyszukiwania do określonego obszaru. Jak to zrobić? W momencie, gdy pokażą się wyniki wyszukiwania, klikamy na ustawienia i wyszukiwanie zaawansowane, jak to widać poniżej:
W otwartym w ten sposób oknie, wpisujemy szczegóły, np. nazwę miejscowości, czy hashtagi. Opcja wyszukiwania zaawansowanego jest bardzo przydatna i sporo osób z niej korzysta.
Korzystając z Twittera należy pamiętać o tym, że tweety powinny być krótkie i zwięzłe. Opowiadanie jednej historii w kilku tweetach mija się z celem, ponieważ nie każdy czyta wpisy na osi czasu. Większość użytkowników korzysta z RSS, czy alertów Google, więc nie ma to większego sensu.
W swoich wypowiedziach warto używać hashtagów. Istotne jest jednak to, aby nie znajdowały się one na końcu tweeta, ale raczej pośrodku lub na początku. Wówczas łamią one konwencję, a tym samym zwracają na siebie uwagę i inni użytkownicy chętniej na nie klikają.
Twitter – Serwis społecznościowy używanych przez miliony ludzi
Twitter nie jest podobny do Facebooka, czy Naszej Klasy. To zupełnie inny serwis, który stopniowo zdobywa coraz większą popularność w naszym kraju. Na świecie korzysta z niego aktywnie 200 milionów użytkowników, a zarejestrowanych jest pół miliarda. U nas póki co liczby te nie są imponujące, o czym mówi współautor raportu „Twitter in Poland”
w Polsce Twitter odwiedza 2 mln osób, zarejestrowanych jest tylko 350 tys. kont, a 56 tys. użytkowników wysłało minimum dwie wiadomości
– Rafał Janik
To naprawdę niewiele, a co gorsza Twitter często traktowany jest u nas, jako zabawka, pozwalająca się wylansować różnej maści politykom, czy dziennikarzom.
Na szczęście jednak sporo na tym tle zaczyna się zmieniać, a coraz więcej osób traktuje portal, jako źródło rzetelnych informacji. Mają tu swoje konta najważniejsze kanały informacyjne, między innymi BBC, CNN, czy chociażby Newsweek. Ponadto korzystają z niego gwiazdy i to nie tylko te nasze, „regionalne”, jak Honorata Skarbek, czy znana także za granicą Joanna Krupa, ale i idol nastolatek Justin Bieber, czy Rihanna. Jeśli ktoś chce być blisko swoich idoli, to z pewnością Twitter mu to umożliwia.
Poza tym portal jest doskonałym miejscem na uzyskanie informacji, czy prowadzenie dyskusji na temat najnowszych technologii. Swoje profile ma między innymi Samsung Mobile, Intel, czy IBM. Można tu wiele się dowiedzieć i to znacznie wcześniej niż na oficjalnych portalach. Bez wątpienia jest to smaczny kąsek dla dziennikarzy, czy blogerów.
W Polsce z Twittera korzysta sporo polityków. Na poniższej grafice można zobaczyć, kto napisał najwięcej tweetów i kto ma najwięcej followersów:
Poprzez serwis można porozmawiać z politykami, choć generalnie wszyscy dobrze wiedzą, że takie rozmowy raczej nie przynoszą wymiernych efektów 😉 Niemniej niejedna osoba chętnie wyrazi swoje zdanie na ich temat, oczywiście w granicach rozsądku.
Czy Twitter będzie w Polsce tak popularny jak Facebook? Trudno to ocenić, ponieważ jest to kompletnie inny portal. Niemniej pewną prognozą może być fakt, że w USA młodzi ludzie stopniowo przenoszą się z Facebooka na Twitter, szukając przede wszystkim anonimowości i nowych znajomych. Być może i do nas ten trend dotrze, zwłaszcza że już teraz codziennie przybywa nowych użytkowników. Z pewnością odnalezienie się w świecie Twittera ułatwi ten poradnik, dlatego warto się z nim zapoznać.
Naturalnie istnieje jeszcze wiele zagadnień, których tutaj nie ujęto, ale najpierw trzeba poznać podstawy. Najważniejsze to znaleźć osoby o podobnych zainteresowaniach, czy poglądach na życie i tweetować codziennie, niekoniecznie pisząc własne wiadomości, ale np. komentując te, które nas zaciekawią. Ponadto do osób obserwowanych warto dodać swoich idoli, czy inne osoby, które w jakiś sposób są dla nas ważne. Nie zaszkodzi także poobserwować któryś z kanałów informacyjnych, aby mieć wgląd w najważniejsze wydarzenia i móc się nimi podzielić.
Warto jeszcze dodać, że Twitter szanuje naszą prywatność, dlatego też sami możemy ustawić, czy publikowane przez nas tweety będą widoczne dla każdego, czy może tylko dla wybranej grupy followersów. Przygodę z Twitterem czas zacząć!
Najciekawszą rzeczą związaną z Twitterem jest dla mnie to, że serwis, mimo, że ogromny (nawet był wykorzystywany do komunikacji podczas rewolucji w niektórych krajach), to wciąż nie zarabia…
Coś tak popularnego nie przynosi pieniędzy.