Jak Zdobyć Lajki i Fanów Na Facebooku? – Czyli Wojna O Uwagę

Sierpień 1, 2014
1155 Views

Kiedy dzielisz się informacjami za pośrednictwem Fanpage’a, chcesz by dotarły do jak największej liczby odbiorców. O ich uwagę rywalizują jednak z Tobą setki milionów użytkowników. Jak więc sprawić by polubili właśnie Ciebie i dali Ci lajki?

Przepis na popularność w internecie jest bardzo prosty: dużo nagiego kobiecego ciała, filmików z kotami i głupimi ludźmi. Wszystko to fajne, ale prawdopodobnie nie prowadzisz funpage’a domu publicznego, ani hodowli słodkich zwierzątek.

 


 

Mimo to możesz przyciągnąć i utrzymać uwagę użytkowników FB nie uciekając się do najbardziej prymitywnych sposobów. Niżej 5 sprawdzonych sposobów jak zdobyć lajki na facebooku.

Zasada 70 – 20 – 10

zasada 70-20-10

W przypadku profesjonalnych funpage’ów prowadzonych przez agencje reklamowe często stosuje się zasadę 70-20-10. Oznacza ona, że prawidłowo prowadzony funpage przedsiębiorstwa powinien mieć 70 % treści unikalnej, a jednocześnie przydatnej dla klienta. Kolejne 20% to materiały, które zamieścił inny użytkownik FB, a tu są jedynie udostępniane. Ostatnie 10% pozostaje na reklamy, oferty sprzedaży i promocji, a więc właściwą działalność przedsiębiorstwa.

Możesz zastosować się do tej zasady, jeśli prowadzisz własną firmę, lub jesteś wolnym strzelcem. Natomiast gdy chcesz zdobyć lajki dla FB poświęconego Tobie, twojemu hobby lub jakiejś nie-zawodowej działalności, którą się zajmujesz… postępuj dokładnie tak samo.

7/10 treści twórz samodzielnie. Oczywiście nikt nie zabrania Ci korzystania ze źródeł – ale musisz się odrobinę wysilić by przeredagować teksty, wyciągnąć z nich to co najważniejsze, dodać własne zdjęcia i komentarze. Twoją treścią mogą być:

  • Unikalne informacje, do których nie każdy ma dostęp,
  • Zdjęcia, rysunki, zrzuty ekranu,
  • Informacje o tym gdzie w sieci są ciekawe informacje (listy, wypisy),
  • Rzetelna wiedza,

Wciąż warto zamieszczać nieco treści z innych FB. Dzięki tym 20% obcej treści twój facebook zdaje się żyć i komunikować się z innymi. 1/10 zawartości przeznacz na posty zachęcające do działania. Może to być oferta handlowa jak w przypadku firm, ale zamiast tego możesz w co 10 poście zapraszać do:

  • Nadsyłania własnych informacji związanych z tematem, o którym piszesz,
  • Wspomagania organizacji charytatywnej,
  • Postępowania zgodnie z wspomaganą przez Ciebie kampanią społeczną,
  • Udzielania pomocy Tobie lub wskazanym użytkownikom.





Dlaczego ta zasada jest tak istotna? Ponieważ większość FB ma układ 10-40-10-40.
10% treści oryginalnej, 40% udostępnionej od innych użytkowników, kolejne 10% postów zachęcających i wreszcie 40% bełkotu. W tej ostatniej kategorii mieszczą się wszystkie posty, które do niczego nie są potrzebne innym użytkownikom, ani właścicielowi FB.

Na przykład jeśli twój profil skupia się na dokonaniach sportowych, nie pisz tam, że idziesz do toalety, albo kupujesz płytki do łazienki. Co innego jeśli Twój profil ma w założeniu wyglądać jak Big Brother.

Weź po uwagę potrzeby odwiedzających. Jeśli uda Ci się prawidłowo określić czego od Ciebie oczekują bez problemu zamienisz 40% tracone przez większość użytkowników na wartościową treść, która przyciągnie użytkowników na trwałe.
Pamiętaj, że zasady nie są sztywne. Łam je, jeśli masz dobry powód, ale ogólnie staraj się dążyć do układu 70-20-10.

Ważne Są Godziny Lajkowania

ważna jest godzina lajkowania

Badania socjologiczne prowadzone przez lata wskazują jakie decyzje są częściej podejmowane w jakich dniach i godzinach. Wykorzystaj to. Post działa najlepiej jeśli dostanie lajki „od razu”. Jeśli inny użytkownik będzie mógł przeczytać go dopiero z godzinnym opóźnieniem, często nie przeczyta go wcale.

Najwięcej użytkowników jest aktywnych najpierw pomiędzy 12.00 a 14.00, a potem od 18.00 do 21.00. Pierwsza aktywność to pracownicy biurowi, którzy nudzą się lub mają przerwę i sprawdzają co tam ciekawego na fejsiku. Podobnie zachowują się nastolatkowie wykorzystujący długą przerwę w szkole by sprawdzić plotki, którymi będzie można się od razu pochwalić.

W weekend godziny przesuwają się. Wszyscy mają więcej czasu, wstają też później. Często po tym jak ogarną podstawowe sprawy siadają do komputera i oczywiście zaglądają na FB. Pierwsza pora to 11.00 – 13.00, a potem od 17.00 w górę. Jeśli wyślesz posta w tych godzinach, masz większe szanse, że machina lubienia i udostępniania ruszy sprawniej i szybciej niż gdyby wiadomość pojawiła się o 24.00.

Pamiętaj, że w poniedziałek większość osób nie ma najlepszego humoru i nie są chętni do lubienia czegokolwiek. Post, który zastanie ich w poniedziałek rano będzie ich jedynie kusił by zaprogramować dodatek do FB w postaci przycisku „Nie lubię!”. Natomiast ten sam post wysłany we wtorek zrobi lepsze wrażenie.

We wtorek jesteśmy już oswojeni z tygodniem pracującym i chętni by zapoznawać się z ciekawostkami. Sobota również sprawdza się dobrze. Możesz zwiększać swoją aktywność w tych terminach. W poniedziałek zamieść posta, który poprawia humor, ale niczego nie wymaga od użytkownika.

[sociallocker] Poświęciłem sporą ilość własnego czasu, aby dostarczyć Ci wartościowej, unikalnej informacji rozwiązującej dany problem.
W związku z tym proszę jedynie o udostępnienie mojej ciężkiej pracy Twoim znajomym.
Pozwoli mi to utrzymać serwer, który generuje z roku na rok coraz to większe koszty.
Dziękuje serdecznie z góry, WW.[/sociallocker]
Przeczytaj:  Jak Najlepsi Przedsiębiorcy Prowadzą Marketing?

Jak Zdobyć Lajki Na FB? – Nawiąż Kontakty

Pamiętaj, że inne strony i profile na FB mogą zawierać wartościowe informacje dla tej samej grupy fanów, którą Ty chcesz przyciągnąć. Spróbuj nawiązać współpracę. Wzajemne polubienie swoich stron to dopiero początek współdziałania. Bardzo opłacalne będzie wymienia się treścią, co możesz zaproponować autorom profili o podobnej ilości odwiedzin jak twój.

To ostatnie ograniczenie zniknie jeśli ciekawie i autentycznie umotywujesz swoją propozycję współpracy. Często zdarza się, że zapalony fan dostaje informacje bezpośrednio od kogoś kto zajmuje się profesjonalnym facebookiem zespołu sportowego czy korporacji.

Możesz skorzystać z popularności innego profilu i jego autor chętnie na to pozwoli pod warunkiem, że otrzyma coś w zamian. Na początku nie możesz mu zaproponować równie silnej reklamy (co stopniowo się zmieni), ale jeśli poświęcisz nieco czasu dotrzesz do informacji, których ten drugi użytkownik nie ma. Możesz mu je podsunąć, jednocześnie pokazując się większej ilości odbiorców.

W przypadku profili prywatnych łatwo wykorzystać narcyzm autorów. Zwróć się do kogoś kto ma bardzo popularny profil związany z tym co robisz jako do autorytetu. Bardzo możliwe, że udzieli Ci pomocy.

Największą siłą facebooka jest właśnie możliwość nawiązywania kontaktów, z jednoczesnym zachowaniem względnej anonimowości. Dobre stosunki z innymi użytkownikami utrzymasz jeśli będziesz:

  • Reagować szybko na informacje od nich,
  • Przekazywać prawdziwe informacje,
  • Szanować ich czas i nie zamieszczać bezużytecznej treści,

Wykorzystaj Potęgę Grafiki

wykorzystaj potęgę grafiki

To zostało już sprawdzone. Dwa identyczne posty, z których jeden zaopatrzony jest w grafikę zyskują różną liczbę lajków. Musisz wiedzieć, że w zawodach jak zdobyć lajki na facebooku wygrywają posty zawierające krótki (do 300 zzs) tekst i grafikę. Jak dobrać treść graficzną?

  • Grafika związana z tematem przynosi lajki, niż niezwiązana,
  • Grafika autorska, lub przynajmniej mało popularna zyskuje więcej polubień, od takiej, na którą użytkownicy natrafiają co 5 minut,
  • Grafiki wulgarne przyciągają pewną grupę użytkowników, ale na profilach ogólnych raczej szkodzą popularności FB,
  • Jakość grafiki jest ważna, ale jeśli pojedynczy plik waży powyżej 1 MB, może to utrudniać korzystanie z FB niektórym użytkownikom.

Oprócz grafiki możesz też wstawiać filmiki, gify i inne elementy video. Pamiętaj, żeby z nimi nie przesadzać. Po pierwsze wcale nie mają one więcej polubień niż grafiki, a po drugie profil robi się „pstrokaty”.

Zorganizuj Konkurs Z Nagrodami

konkurs z nagrodami

Konkursy, zawody i możliwość wygrywania nagród są świetne. Przyznaj, że Ty również lubisz coś wygrywać. Czasami zdarzy się, że masz coś na czym komuś innemu może zależeć. Jeśli masz możliwość poświęcić to by zdobyć nieco poparcia w internecie, a osoby, które chciałby to dostać znajdują się w kręgu Twoich potencjalnych fanów – zrób konkurs.

Post ogłaszający konkurs jest często udostępniany przez dotychczasowych użytkowników i zdobywa popularność proporcjonalną do nagrody. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ wartościowa informacja ma „dłuższe nogi” od bezwartościowej. Ktoś może udostępnić informacje o konkursie znajomym uznając ją za na tyle istotną (czytaj: korzystną), że udostępniając ją, buduje sobie dobrą reputację wśród swoich znajomych.

Konkursy internetowe możesz potem prowadzić, wyłaniać zwycięzców i w sumie niewielkim kosztem utrzymywać popularność. Będzie to jednak wymagało od Ciebie nieco pracy i wysiłku.
Twój konkurs musi:

  • Angażować, wymagać czegoś więcej niż tylko polubienia – np. biorący udział powinni odpowiedzieć na pytanie,
  • Pozwalać na dyskusję, interakcję z fanami – większość z nich nie weźmie udziału, będzie się natomiast przyglądać, głosować itp.
  • Mieć jasne warunki zwycięstwa – dobry wybór to głosowanie lajkami lub wybrany jury,
  • Rozpocząć się kiedy masz już przynajmniej 100 fanów,
  • Trwać 2-5 dni, podczas których napięcie będzie wzrastać – dobrze działają tu dodatkowe mini nagrody.

Żeby przeprowadzić dobry konkurs na facebooku warto najpierw zapoznać się z tymi, które organizują inni użytkownicy. Jeśli znajdziesz taki, w którym warto wziąć udział – zmień tematykę i nagrodę, ale zachowaj sposób prowadzenia konkursu.

Wybór zwycięzcy nie kończy twojego działania. Zadbaj o to by otrzymał on (lub ona) nagrodę jak najszybciej, bez żadnej zwłoki. Napisz też osobiste gratulacje i oznajm wszem i wobec kto i co wygrał w twoim konkursie. Kiedy zwycięzca otrzyma już swoje trofeum, poproś go (ją) o pinię na temat twojego FB i konkursu. Opublikuj ją i zapowiedz enigmatycznie, że w przyszłości zamierzasz organizować więcej konkursów.

Facebook pozwala teoretycznie skontaktować się z kilkuset milionami użytkowników. Żeby cieszyć się ich uznaniem, trzeba jednak poświęcić bardzo ważną rzecz – czas. Zadbaj o swój profil, a liczba fanów stopniowo zacznie rosnąć.

W pewnym momencie przekroczysz magiczną granicę, powyżej której zacznie się lawinowy przyrost lajków. Na to trzeba sobie zapracować, przede wszystkim ciekawą treścią, ale również dzięki nawiązywaniu rozmowy z fanami i traktowaniu ich jak potencjalnych sprzymierzeńców.

A więc do dzieła! Jeśli przydał Ci się artykuł Jak zdobyć lajki na facebooku – polub nas na FB. I nie zapomnij zapytać o współpracę jeśli masz coś ciekawego do przekazania. Lubimy to.

 

Napisz komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
co znaczy slowo selfie-piekna-kobieta
Co To Znaczy Selfie i Jak zrobić dobre Selfie? Fenomen Popularnego Trendu

Doskonałym przykładem niezrozumienia między osobami w różnym wieku jest selfie. Słowo nie ma idealnego odpowiednika w języku polskim co często...

Zamknij